Veckobrev vecka 42
OBS! LÖSS har upptäckts i 2 klasser på skolan. Luskamma ditt barns hår i helgen och behandla vid behov så vi blir av med problemet.
Måndag: Engelska läxa kapitel 8, glosor + text. Öva varje dag. Test på fredag.
Tisdag: Väggabadet simträning. Alla elever ska ha med sig badkläder och duschgrejor. Vi går dit.
Onsdag: Vi går till sjöfartsmuseet. Multiplikationstest. Alla elever har fått individuellt.
Torsdag: Idrottskläder
Fredag: Glosförhör. Kemins dag, vi laborerar.
Fortfarande oroligt på fotbollsplanen pga dåliga förlorare.
Lugnare på mattelektionerna då vi har provat att de får lyssna på musik under tiden de arbetar. Eleverna har då hörlurar på sig kopplade till sin egen dator, en musiklista sätts på och sedan jobbar man. Eleverna får inte hålla på att välja och byta låtar.
Veckobrev vecka 41
Hej där hemma.OBS! LÖSS har upptäckts i 2 klasser på skolan. Luskamma ditt barns hår i helgen och behandla vid behov så vi blir av med problemet.
Måndag: Engelska läxa kapitel 8, glosor + text. Öva varje dag. Test på fredag.
Tisdag: Väggabadet simträning. Alla elever ska ha med sig badkläder och duschgrejor. Vi går dit.
Onsdag: Vi går till sjöfartsmuseet. Multiplikationstest. Alla elever har fått individuellt.
Torsdag: Idrottskläder
Fredag: Glosförhör. Kemins dag, vi laborerar.
Fortfarande oroligt på fotbollsplanen pga dåliga förlorare.
Lugnare på mattelektionerna då vi har provat att de får lyssna på musik under tiden de arbetar. Eleverna har då hörlurar på sig kopplade till sin egen dator, en musiklista sätts på och sedan jobbar man. Eleverna får inte hålla på att välja och byta låtar.
Veckobrev vecka 41
Vi har återigen möblerat om i klassrummet. Eleverna sitter nu 2 och 2, tjej/tjej & kille/kille.
Elevernas datorer börjar bli till åren och batterierna har börjat bli dåliga. Så även om de laddat hela natten så är det ingen garanti för att de ska fungera dagen efter. Eleverna måste därför alltid ha med sig sin laddare tillsammans med sin dator till skolan varje dag.
På måndag hälsar vi en ny elev till klassen. Hon heter Jizel och kommer från Svängsta.
På Facebook och Instagram finns det nu en tävling som Sternöskolan anordnat där man kan vinna biobiljetter. Gå gärna in med ert barn via ert konto och var med och tävla.
Instagram: lasgladje.pa.sternoskolan
Facebook: Läsglädje på sternöskolan
Läsprojekt. Vi vill att era barn börjar läsa valfri bok hemma varje dag och att ni föräldrar lyssnar. Detta projekt kommer att vara 4 dagar/vecka fram till lovet. På måndag kommer eleverna hem med en stencil samt en bok.
Måndag: Ny elev
Tisdag: SKOLJOGG istället för idrott. Lämpliga kläder, skor och duschartiklar medtages.
Onsdag:
Torsdag: Musikföreställning för eleverna i gympasalen kl 10.30.
Fredag: Glostest i engelska.
Under middagsrasten var det bråk på fotbollsplanen. Det förlorande laget började reta sig på saker som hänt under matchen. Under själva matchen var allt bra.
Roligare är att vi testade deras kunskaper på kapitel ett i matematikboken och det visade att de hade fått goda kunskaper inom den delen av matematiken. De har fått reda på vad de själva hade så kan fråga ert barn.
På Bloggen hittar ni nu lite om vad vi gjort under No-lektionerna och där kommer andra elever att få skriva nästa vecka om den här veckan. Vi har också lagt till en kalender där ni kan se vad som kommer att hända.
Ha en bra helg.
Veckobrev vecka 41
Hej där hemma.
Vi har återigen möblerat om i klassrummet. Eleverna sitter
nu 2 och 2, tjej/tjej & kille/kille.
Elevernas datorer börjar bli till åren och batterierna har
börjat bli dåliga. Så även om de laddat hela natten så är det ingen garanti för
att de ska fungera dagen efter. Eleverna måste därför alltid ha med sig sin
laddare tillsammans med sin dator till skolan varje dag.
På måndag hälsar vi en ny elev till klassen. Hon heter Jizel
och kommer från Svängsta.
På Facebook och Instagram finns det nu en tävling som
Sternöskolan anordnat där man kan vinna biobiljetter. Gå gärna in med ert barn
via ert konto och var med och tävla.
Instagram: lasgladje.pa.sternoskolan
Facebook: Läsglädje på sternöskolan
Läsprojekt. Vi vill att era barn börjar läsa valfri bok
hemma varje dag och att ni föräldrar lyssnar. Detta projekt kommer att vara 4
dagar/vecka fram till lovet. På måndag kommer eleverna hem med en stencil samt
en bok.
Måndag: Ny elev
Tisdag: SKOLJOGG istället för idrott. Lämpliga kläder, skor
och duschartiklar medtages.
Onsdag:
Torsdag: Musikföreställning för eleverna i gympasalen kl
10.30.
Fredag: Glostest i engelska.
Under middagsrasten var det bråk på fotbollsplanen. Det
förlorande laget började reta sig på saker som hänt under matchen. Under själva
matchen var allt bra.
Roligare är att vi testade deras kunskaper på kapitel ett i
matematikboken och det visade att de hade fått goda kunskaper inom den delen av
matematiken. De har fått reda på vad de själva hade så kan fråga ert barn.
På Bloggen hittar ni nu lite om vad vi gjort under
No-lektionerna och där kommer andra elever att få skriva nästa vecka om den här
veckan. Vi har också lagt till en kalender där ni kan se vad som kommer att
hända.
Ha en bra helg.
Veckobrev vecka 40.
Hej
Jag kan nu glädja er med att läxhjälpen kommer igång i morgon måndag från 13.45 och en timme framåt.
De flesta i klassen var mycket duktiga och tog hem och rättade sina matematikhäften men det är ett litet fåtal som inte gjort det. Dessa har nu chansen att få den hjälpen i morgon eller kommer vi att skicka med häftet under veckan hem med en lapp som ni får skriva på. Är det några kvar på fredag ringer vi upp och kontrollerar med er hur vi ska göra.
I övrigt är det en rätt lugn vecka. På måndag kommer vår första gästföreläsare och berättar om sitt jobb. Vi ser fram emot att få höra om detta.
Förra veckan skötte sig eleverna bättre och vi fick en hel del gjort. Det märktes att torsdag eftermiddag är lite jobbig och vi kommer att titta över schemat lite för att underlätta detta. Inga tider kommer att ändras bara ämnena.
Vi har i stort sett haft alla lära känna samtalen. Till er som är kvar ber vi att ni skickar oss några tider som ni kan. Välj så nära skoldagens slut som ni kan. Behöver ni tolk, måste ni meddela detta samt vara medvetna om att det är ett måste att ni inte uteblir.
Hälsningar Carina
Vecka 40
Hej där hemma.
Här kommer veckobrevet med info om vecka 39.
Måndag:
Tisdag: IDROTTSKLÄDER. Vikarie sista timmen då Tina & Carina ska på kurs.
Onsdag:
Torsdag: IDROTTSKLÄDER.
Fredag: Glostest på kapitel 5. Matte: Eleverna ska ha hunnit klart till och med sidan 45, uppgift 173 i matteboken. Se mer info nedan.
I Matematiken jobbar vi med kapitel 1.5 & 1.6. Des är uppställning av addition & subtraktion.
ALLA tal ska redovisas med en uppställning. På fredagens mattelektion kommer eleverna att ägna tiden åt att rätta sina felaktiga uppgifter. De som inte hinner rätta färdigt under lektionen får göra det klart hemma.
Matteboken
Eftersom elevernas förkunskaper är mycket varierande så är uppgifterna indelade i 3 svårighetsnivåer: ETT, TVÅ och TRE.
ETT-uppgifterna är lätta och innehåller lite text och beräkningar i ett steg.
TVÅ-uppgifterna är lite svårare och har lite mer text samt beräkningar i två steg.
TRE-uppgifterna är svårast och innehåller ibland ganska mycket text.
Eleverna väljer att antingen börja på nivå ETT eller TVÅ. Ingen börjar på nivå TRE.
Ett rimligt krav är att eleverna antingen räknar alla ETT-uppgifterna och några TVÅ-uppgifter, eller alla TVÅ-uppgifterna och några TRE-uppgifter.
Avsikten med strukturen i boken är att gruppen hålls samlad genom kapitlet. Alla elever får ägna lika mycket tid åt uppgifterna i ett avsnitt, men de räknar olika svåra uppgifter och även olika antal uppgifter. På så sätt blir arbetet individualiserat.
Vecka 40
Hej där hemma.
Här kommer veckobrevet med info om vecka 39.
Måndag:
Tisdag: IDROTTSKLÄDER. Vikarie sista timmen då Tina & Carina ska på kurs.
Onsdag:
Torsdag: IDROTTSKLÄDER.
Fredag: Glostest på kapitel 5. Matte: Eleverna ska ha hunnit klart till och med sidan 45, uppgift 173 i matteboken. Se mer info nedan.
I Matematiken jobbar vi med kapitel 1.5 & 1.6. Des är uppställning av addition & subtraktion.
ALLA tal ska redovisas med en uppställning. På fredagens mattelektion kommer eleverna att ägna tiden åt att rätta sina felaktiga uppgifter. De som inte hinner rätta färdigt under lektionen får göra det klart hemma.
Matteboken
Eftersom elevernas förkunskaper är mycket varierande så är uppgifterna indelade i 3 svårighetsnivåer: ETT, TVÅ och TRE.
ETT-uppgifterna är lätta och innehåller lite text och beräkningar i ett steg.
TVÅ-uppgifterna är lite svårare och har lite mer text samt beräkningar i två steg.
TRE-uppgifterna är svårast och innehåller ibland ganska mycket text.
Eleverna väljer att antingen börja på nivå ETT eller TVÅ. Ingen börjar på nivå TRE.
Ett rimligt krav är att eleverna antingen räknar alla ETT-uppgifterna och några TVÅ-uppgifter, eller alla TVÅ-uppgifterna och några TRE-uppgifter.
Avsikten med strukturen i boken är att gruppen hålls samlad genom kapitlet. Alla elever får ägna lika mycket tid åt uppgifterna i ett avsnitt, men de räknar olika svåra uppgifter och även olika antal uppgifter. På så sätt blir arbetet individualiserat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar